_21
February
2017
Każda firma, która nie chce zginąć na rynku tworzy własną, oryginalną identyfikację wizualną. Każda z nich kreuje nowe pomysły, ciekawą kolorystykę i zachęcające slogany reklamowe. Dzięki takim działaniom jest ona rozpoznawalna i dobrze postrzegana przez klienta. Spójna identyfikacja wizualna potrafi zainteresować, przyciągnąć i zachować konsumenta w danej firmie. Skąd najczęściej dowiadujemy się o jakichś usługach? Polecają nam je inni lub sami odkrywamy ją w internecie czy innym miejscu. Dobrze dobrana kolorystyka, profesjonalny wygląd pozwala nam zaufać danemu przedsiębiorstwu. Łatwiej nam polecić swoje sprawy firmie, której komunikacja wizualna dobrze ją reprezentuje.
System identyfikacji wizualnej składa się z:
symbolu firmy (logo i logotyp),
kolorów firmowych,
druków firmowych,
typografii produktów,
materiałów PR,
identyfikatorów i ubioru pracowników,
wystroju stoisk targowych,
NAZWA I LOGO
Przy tworzeniu firmy bardzo ważne jest dobranie odpowiedniej nazwy i loga. Oba te elementy muszą ze sobą współgrać, a nie wzajemnie się wykluczać. Ważne jest, by nazwa naszego biznesu nawiązywała do profilu działalności. Może być to nazwa abstrakcyjna, ale pozwalająca potencjalnemu klientowi na dobre zrozumienie tego, co możesz mu zaoferować.
Logo jest pierwszym elementem identyfikacji firmy. To właśnie dzięki niemu klient może do nas trafić. Powinno więc być czytelne, jasne i łatwo zapadające w pamięć, a przy tym charakterystyczne, Może być ono grafiką, symbolem czy w specyficzny sposób ukazaną nazwą firmy. Dobrze dopasowane logo do nazwy ułatwi zapamiętanie oraz wywoła pozytywne emocje. Dlaczego logo jest tak ważne? Prostym przykładem jest popularna gra na telefony komórkowe polegająca na odgadnięciu nazwy firmy podanego logo. Niektóre z nich widzimy drugi raz w życiu i potrafimy dopasować je od razu, z innymi stykamy się na co dzień i nie sprawiają nam problemu, a jeszcze inne znamy, ale nazwa firmy zupełnie nie przychodzi nam do głowy. Dlatego powinniśmy stworzyć je w taki sposób, by klient nie miał problemu na relacji nazwa-logo.
KSIĘGA IDENTYFIKACJI WIZUALNEJ / KSIĘGA STANDARDÓW CI (CORPORATE IDENTITY)
Księga identyfikacji wizualnej zawiera w sobie wszystkie najważniejsze informacje, wzory i narzędzia dotyczące produktów danego przedsiębiorstwa. Znajdują się w niej wszystkie wytyczne, co do używania logo czy nazwy, ale także innych elementów, które identyfikują firmę. Są to między innymi wielkości, które zapewniają czytelność danego elementu, pola ochronne czy schematy kompozycyjne. Nie powinnyśmy zapominać także o umieszczeniu w księdze standardów CI, typografii firmy, czyli używanych czcionek i kolorystyki.
Produkty firmowe, które wykorzystują logo czy nazwę i powinny być używane według Księgi Standardów CI:
symbole firmowe,
wizytówki,
druki firmowe (np. koperty),
galanteria biurowa,
ulotki, informatory,
ubiór pracowników,
tablice informacyjne.
Należy pamiętać, że księga identyfikacji wizualnej nie jest stałym wytworem i należy zmieniać ją w trakcie działań firmy.
KORZYŚCI PŁYNĄCE ZE SPÓJNEJ IDENTYFIKACJI WIZUALNEJ
Spójna identyfikacja wizualna może przynieść firmie bardzo wiele korzyści. Są to m.in.:
budowanie wizerunku zaufania wśród klientów,
budowanie prestiżu,
stworzenie profesjonalnego i spójnego obrazu firmy,
stworzenie wizerunku firmy łatwo rozpoznawalnej na rynku,
standaryzacja działań firmy,
zwiększenie komunikacji.